PERSBERICHT
Het gestandaardiseerd platform
van DICTU RijksZaak zorgt voor versnelde invoering van zaakgericht werken
binnen de Rijksoverheid
AMSTERDAM – 18 oktober 2018 – ‘Mijn Agentschap Telecom’ is het nieuwe
registratiesysteem waarmee radiozendamateurs en maritieme
registratiehouders hun gegevens kunnen inzien, wijzigen of intrekken. Het
online portal is een implementatie van RijksZaak, een
gestandaardiseerd platform dat DICTU heeft opgezet om zaakgericht werken
mogelijk te maken binnen overheidsorganisaties. Het platform maakt onder meer
gebruik van Pega-software en de Rijksbrede Cloud.
“Agentschap
Telecom en Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd hebben samen met DICTU geïnvesteerd
in de ontwikkeling van RijksZaak”, aldus Bas van der Meulen, programmamanager
van DICTU. “Het platform is een combinatie van twee oplossingen: een
case management systeem van Pegasystems en een documentmanagement systeem van
Alfresco. Het is bedoeld om processen van de Rijksoverheid zoals
vergunningverlening, inspectie en toezicht te ondersteunen.”
Belangrijke stap in digitalisering
Agentschap Telecom valt onder het Ministerie van Economische Zaken en KIimaat en voert beleid uit en houdt toezicht op frequentiegebruik van radio en televisie, satelliet, telefonie en radiozendapparatuur, zodat Nederland veilig verbonden is. Het klantbeeld van Agentschap Telecom is vrij breed: van particuliere bootbezitters tot en met de beroepsvaart, reders, media, zendamateurs en telecomproviders. “Het nieuwe klantportaal vervangt het frequentiegebruikersregister en is een belangrijke eerste stap in het streven van Agentschap Telecom naar modernisering van de digitalisering van onze dienstverlening”, aldus Ton Jacobs en Arie Huisman, projectmanagers bij Agentschap Telecom. “We werkten met een verouderd systeem; het resultaat van zestien jaar lang steeds verder uitbouwen. Het voldeed niet meer aan de eisen en wensen van deze tijd en het was ook steeds lastiger te onderhouden. Bovendien hadden we behoefte aan een eigen portal richting de gebruikers.”
Agentschap Telecom valt onder het Ministerie van Economische Zaken en KIimaat en voert beleid uit en houdt toezicht op frequentiegebruik van radio en televisie, satelliet, telefonie en radiozendapparatuur, zodat Nederland veilig verbonden is. Het klantbeeld van Agentschap Telecom is vrij breed: van particuliere bootbezitters tot en met de beroepsvaart, reders, media, zendamateurs en telecomproviders. “Het nieuwe klantportaal vervangt het frequentiegebruikersregister en is een belangrijke eerste stap in het streven van Agentschap Telecom naar modernisering van de digitalisering van onze dienstverlening”, aldus Ton Jacobs en Arie Huisman, projectmanagers bij Agentschap Telecom. “We werkten met een verouderd systeem; het resultaat van zestien jaar lang steeds verder uitbouwen. Het voldeed niet meer aan de eisen en wensen van deze tijd en het was ook steeds lastiger te onderhouden. Bovendien hadden we behoefte aan een eigen portal richting de gebruikers.”
Modern, transparant en veilig
Ton Jacobs is tevreden over de eerste fase: “Het klantportaal is
vanaf 19 juli live en sindsdien nog niet uit de lucht geweest. Er is gekozen
voor een gefaseerde aanpak waarbij is gestart met het
frequentiegebruikersregister. In de eerste tien weken na de livegang zijn meer
dan 2.000 cases ingebracht door externe klanten. Dit betreft voornamelijk
mutaties. Daarnaast ook nog eens meer dan 500 door eigen medewerkers. Het is
onze ambitie om binnen nu en twee jaar meer diensten over te zetten op
RijksZaak van DICTU. Dit betekent dat 350 medewerkers, verdeeld over de twee
vestigingen in Amersfoort en Groningen, op termijn gebruik zullen maken van één
platform.” Arie Huisman vult aan: “We hebben een eerste stap gezet. Belangrijke
ambities zijn de modernere user interface voor onze klanten, betere beveiliging
en transparantie voor zowel de klanten als de interne afdelingen. Indien de
volgende fase gereed is, zijn straks de vergunningsaanvragen gemakkeljker te
volgen voor onze klanten. Daarnaast is het voor medewerkers straks mogelijk om
in een systeem een integraal klantbeeld te verkrijgen. Dat is goed voor ons als
Agentschap, maar ook goed voor onze klanten.”
Klanten en medewerkers werken online rechtstreeks via de
Pega-interface. Het platform is geïntegreerd met de e-mailservice, waardoor
extra handelingen worden voorkomen en alle correspondentie direct terug te
vinden is. Bovendien is het platform volledig compliant met strenge
veiligheidseisen van de overheid.
Over DICTU
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU), onderdeel van het
ministerie van Economische Zaken en Klimaat, is een van de grotere
ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. Zie voor meer informatie over
RijksZaak: www.rijkszaak.nl
Over Pegasystems
Pegasystems is toonaangevend leverancier van software voor customer engagement en operationele excellence. Pega’s toepassingen kenmerken zich door de hoge mate van aanpasbaarheid. Het op een cloud-architectuur gebaseerde Pega PlatformTM stelt gebruikers in staat om applicaties snel in te zetten en uit te breiden om te kunnen voldoen aan strategische business eisen. Al vijfendertig jaar levert Pega mogelijkheden op het gebied van CRM en digital process automation (DPA), aangevuld met kunstmatige intelligentie (AI) en robotic proces automatisering (RPA), om 's werelds meest toonaangevende merken te helpen bij het realiseren van baanbrekende resultaten. Voor meer informatie: www.pega.com
Pegasystems is toonaangevend leverancier van software voor customer engagement en operationele excellence. Pega’s toepassingen kenmerken zich door de hoge mate van aanpasbaarheid. Het op een cloud-architectuur gebaseerde Pega PlatformTM stelt gebruikers in staat om applicaties snel in te zetten en uit te breiden om te kunnen voldoen aan strategische business eisen. Al vijfendertig jaar levert Pega mogelijkheden op het gebied van CRM en digital process automation (DPA), aangevuld met kunstmatige intelligentie (AI) en robotic proces automatisering (RPA), om 's werelds meest toonaangevende merken te helpen bij het realiseren van baanbrekende resultaten. Voor meer informatie: www.pega.com
Voor redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: pega@influx-pr.com
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: pega@influx-pr.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten