Tijd
voor actie door gemeenten
Vleuten, 12
januari 2017 – MvR & Partners, specialist in digitaliseringsprojecten en de
invoering en begeleiding daarvan bij (semi)-overheidsorganisaties, heeft
een whitepaper
gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het spanningsveld dat is ontstaan op
het gebied van privacy in het sociaal domein en in hoeverre gemeentes klaar
waren en zijn voor deze nieuwe rol om de zorgvraag van de burger te ontvangen
en deze conform privacywetgeving te beantwoorden. Het antwoord hierop luidt
volmondig: ‘nee’.
Een jaar
geleden zijn de zorgtaken van de centrale overheid gedecentraliseerd. De
gemeente is verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering daarvan op het
gebied van maatschappelijke ondersteuning, arbeidsparticipatie en de zorg voor
chronisch zieken/gehandicapten. Om de zorgvraag van de burger optimaal te
kunnen beantwoorden, is het noodzakelijk dat de gemeente gevoelige,
vertrouwelijke zorginformatie van de burger ontvangt.
Zorg dichtbij
de burger, verantwoordelijkheid bij de gemeente, beter kunnen inspelen op de
behoeften van zorgvragers. Allemaal voorbeelden van de beoogde positieve
effecten van de decentralisatie van het sociaal domein naar de gemeente. De
realiteit is alleen niet zo rooskleurig. De decentralisatie leidt tot onnodige
bureaucratie. Daarnaast ontstaan er nieuwe vraagstukken voor de gemeente met
betrekking tot de privacy van de burger binnen het sociaal domein.
Zorgproces,
privacybeleid en digitalisering/informatisering
Drie pijlers - het zorgproces, privacybeleid en digitalisering/informatisering - staan centraal in de problematiek die is ontstaan omtrent de decentralisatie. Het optimaliseren van het zorgproces van de burger staat centraal in de decentralisatie. Alles is er op gericht om de burger zo goed mogelijk te kunnen helpen. Essentieel voor die optimalisatie is het beleid omtrent privacy wetgeving; er is onvoldoende kennis binnen gemeenten om de wetgeving op juiste wijze uit te voeren. De burger is daar de dupe van. Tot slot zullen de informatiesystemen bepalend zijn voor het uitvoeren van de decentralisatie. De systemen bevatten alle informatie waar de verschillende actoren mee moeten kunnen werken en die bijvoorbeeld ook de privacy van de burger kunnen beschermen.
Drie pijlers - het zorgproces, privacybeleid en digitalisering/informatisering - staan centraal in de problematiek die is ontstaan omtrent de decentralisatie. Het optimaliseren van het zorgproces van de burger staat centraal in de decentralisatie. Alles is er op gericht om de burger zo goed mogelijk te kunnen helpen. Essentieel voor die optimalisatie is het beleid omtrent privacy wetgeving; er is onvoldoende kennis binnen gemeenten om de wetgeving op juiste wijze uit te voeren. De burger is daar de dupe van. Tot slot zullen de informatiesystemen bepalend zijn voor het uitvoeren van de decentralisatie. De systemen bevatten alle informatie waar de verschillende actoren mee moeten kunnen werken en die bijvoorbeeld ook de privacy van de burger kunnen beschermen.
Conclusie:
Geen passend uniform beleid voor privacy
Het doel van de decentralisatie was dat als de zorg dichterbij de burger kwam te staan, de gemeente meer in zou staat zijn om maatwerk te leveren (minder onderdelen in het proces) dan de landelijke overheid. De gemeente heeft de regierol gekregen, maar de praktijk laat zien dat de gemeente daar niet klaar voor was. Daarin speelt privacy een belangrijke rol. De gemeente is niet op de hoogte over de wetgeving en er is geen passend uniform beleid gevormd door de landelijke overheid. De gemeente moet door de decentralisatie gevoelige en vertrouwelijke informatie van de burger verwerken. Juiste kennis en beleid over privacy is daarom onmisbaar. De gemeente zal zich moeten ontwikkelen op alle drie de pijlers om te kunnen voldoen aan de zorgvraag van de burger.
Het doel van de decentralisatie was dat als de zorg dichterbij de burger kwam te staan, de gemeente meer in zou staat zijn om maatwerk te leveren (minder onderdelen in het proces) dan de landelijke overheid. De gemeente heeft de regierol gekregen, maar de praktijk laat zien dat de gemeente daar niet klaar voor was. Daarin speelt privacy een belangrijke rol. De gemeente is niet op de hoogte over de wetgeving en er is geen passend uniform beleid gevormd door de landelijke overheid. De gemeente moet door de decentralisatie gevoelige en vertrouwelijke informatie van de burger verwerken. Juiste kennis en beleid over privacy is daarom onmisbaar. De gemeente zal zich moeten ontwikkelen op alle drie de pijlers om te kunnen voldoen aan de zorgvraag van de burger.
“De
belangrijkste boodschap van de whitepaper ‘Decentralisatie en privacy - Zorg of
zegen?’ is”, volgens de consultants van MvR, “dat het tijd is voor
actie. Het is onacceptabel om de situatie te laten voortkabbelen zoals het nu
is. Tijd voor gemeenten om de mouwen op te stropen en assertief de
decentralisatie en bijbehorende privacy problematiek aan te vliegen.”
‘Decentralisatie en
privacy - Zorg of zegen?’ is te downloaden via http://www.mvr.nl/kennis.
Via dezelfde link is ook de whitepaper over ‘Datagestuurd werken’ te downloaden. In deze paper legt MvR & Partners uit hoe datagestuurd werken kan worden ingebed in een gemeentelijke organisatie.
Via dezelfde link is ook de whitepaper over ‘Datagestuurd werken’ te downloaden. In deze paper legt MvR & Partners uit hoe datagestuurd werken kan worden ingebed in een gemeentelijke organisatie.
Over MvR & Partners
MvR & Partners is in 2011 opgericht vanuit de
overtuiging dat de snel toenemende digitalisering de overheid dichter bij de
burger kan brengen. Onze missie is om deze verandering te begeleiden en de
voordelen van digitaliseren voor overheidsorganisaties, de mensen die daar
werken én de maatschappij te helpen realiseren.
MvR & Partners begeleidt digitaliseringstrajecten met
adviseurs die dit vakgebied door en door kennen. Onze adviseurs zetten met
energie en overtuiging hun expertise in, om onze opdrachtgevers te laten
excelleren in de digitale (r)evolutie. Onze diensten concentreren zich rondom
projectbegeleiding, procesverbetering en opleidingstrajecten bij de invoering
van digitaal samenwerken en informatie management. Voor meer informatie: www.mvr.nl
Noot voor de redactie:
Voor redactionele informatie of
whitepaper kunt u contact opnemen met Influx PR, Jakob Brons, telefoon: 055
3663034 of e-mail: mvr@influx-pr.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten