Exact personeelsintermediair viert volgend
jaar haar 50-jarig bestaan en heeft kantoren in Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam. Exact is gespecialiseerd in vaste en tijdelijke vacatures op mbo-, hbo- en wo-niveau
en het voeren van werkgeverschap voor opdrachtgevers in de Randstad. Sinds 2005
werkte Exact met andere specifieke uitzendsoftware. “Dat was op dat moment top of the bill”, aldus Marjolein Stok, Operationeel Directeur bij Exact. “Maar de laatste tijd werd het gemis van bepaalde
functionaliteiten steeds groter. Bovendien lieten ontwikkelingen en innovaties
langer op zich wachten dan werd toegezegd.”
In april van dit jaar hakte Exact de knoop door en besloot
om het recruitmentgedeelte los te koppelen van het backofficesysteem en te
professionaliseren met de oplossingen van een andere leverancier. Stok: “We hebben tijdens het selectietraject meerdere
partijen bekeken en de keuze is uiteindelijk gevallen op Carerix. We hadden een
flinke ‘must have-lijst’ die met de Carerix-software grotendeels kon worden
afgevinkt. Bovendien pasten ze, zowel qua organisatie als hoe ze naar de
business kijken, het beste bij ons.”
Verbeteringen
Belangrijke verbeteringen
in de frontoffice zijn onder meer de
integratie van e-mail binnen de recruitmentsoftware. Voorheen was dit
gescheiden en hadden medewerkers allemaal aparte mapjes Nu is dit geïntegreerd binnen
één systeem. Ook het handmatig invoeren van een kandidaat is verleden tijd. Met
één druk op de knop zitten de gegevens in het systeem; een enorme efficiencyslag.
Ander groot pluspunt is volgens Stok dat de
fases van het matchingsproces heel duidelijk en inzichtelijk zijn. “We kunnen nu precies zien in welke fase we
zitten met een vacature. Hoeveel kandidaten zijn er al voorgesteld, hoeveel
gaan er op gesprek? Dit geeft duidelijk inzicht in waar je staat met een
bepaalde vacature. Verder beschikt de oplossing over een goede search engine. Je kunt meerdere filters
over elkaar heen leggen en het systeem zoekt ook in documenten. Diverse functionaliteiten
zijn makkelijk aan en uit te zetten. Alles is naar eigen behoeften aan te
passen.”
Gedegen
en professioneel
De begeleiding vanuit Carerix
tijdens de implementatie omschrijft Stok als heel gedegen en professioneel. “Zij hebben heel duidelijk aangegeven dat als
je je goed voorbereid en goed nadenkt over de processen het systeem zich makkelijk
laat inrichten.” Stok onderstreept het belang om er als organisatie ook na
de implementatie de nodige tijd en energie in te investeren. “Het is nu aan ons. De mensen moeten het
doen. Alles staat of valt met hoe je het systeem vult en gebruikt. Uniformiteit
is daarbij van groot belang. Daarnaast heb ik als voordeel dat ik iemand in
dienst heb die bij Carerix heeft gewerkt. Zij weet alle ins en outs en houdt de
medewerkers scherp.”
Ongoing proces
“We
zijn nu een half jaar bezig en het gaat heel goed”,
aldus Stok. “Ik beschouw het als een ongoing
proces. Binnen Carerix is nog veel meer mogelijk, zoals kandidaat portals of
nieuwsbrieven, maar we gaan nu eerst zorgen dat de organisatie hier goed op draait.
Sinds kort doet Exact mee met een pilot van Carerix om ook het
salestraject binnen het Carerix-systeem te faciliteren. Dit is specifiek gericht
op de accountmanagers die zich bezighouden met het binnenhalen van nieuwe
business. Stok: “IT en automatisering
zijn naast mensenwerk cruciaal in onze branche Het logisch en efficiënt
inrichten van je processen is daar een belangrijk onderdeel van. Carerix denkt
echt mee in dat traject en geeft je nuttige feedback.”
Reinald Snik, directeur Carerix: “Het succes van onze klanten zoals Exact ligt voor een groot gedeelte in
het integraal bijeenbrengen van informatiekanalen, zoals mail, website,
jobboards, social media en diverse bronnen, waaronder LinkedIn, Xing, Github en
StackOverflow. Snelheid en overzicht ondersteunen de consultant bij het vinden
en aanbieden van de juiste kandidaat. Dit maakt onze klanten onderscheidend bij
zowel de kandidaat als de opdrachtgever en zorgt voor meer productiviteit in
een competitieve markt.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten