Pegasystems Inc publiceert
de resultaten van een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat servicegeoriënteerde bedrijven
niet verder zijn gekomen dan de basisprincipes van klantenservice in een tijd
dat de verwachtingen van de consument skyhigh zijn. Het rapport toont aan dat 74
procent van de zakelijke beslissers toegeeft dat hun
klantenservice-initiatieven zich vooral richten op 'het in orde krijgen van de
basis’. Zelfs als consumenten behoefte hebben aan geavanceerde persoonlijke
ervaringen.
Het Amerikaanse onderzoek werd
uitgevoerd onder meer dan 1000 deelnemers, variërend van consumenten en
zakelijke beslissers in de belangrijkste Customer Service georiënteerde industrieën,
zoals retailbanking en telco/breedband. Het werpt een nieuw licht op de kloof
in perceptie over hoe goed bedrijven
denken dat ze presteren ten opzichte van wat hun klanten daadwerkelijk ervaren.
Bijvoorbeeld:
·
Nog in
de kennismakingfase: Terwijl 66 procent van de responderende telco/breedband
en retailbankbedrijven beweert hun klanten grondig te kennen, deelt slechts 24
procent van de telco/breedband klanten en 41 procent van de bankklanten dezelfde
mening. Nog eens 20 procent van de telco/breedbandklanten en zes procent van retailbankklanten
is van mening dat deze bedrijven helemaal niet op de hoogte zijn van hun voorkeuren.
Juist dit kennisniveau is van cruciaal belang voor bedrijven om te kunnen anticiperen
op klantbehoeften en het personaliseren van de Customer Journey.
·
Kan het iets
sneller?: Bijna 60 procent van de bedrijven gelooft dat hun
klantenservice altijd snel reageert, terwijl de meerderheid van de consumenten het
hier niet mee eens is. In realiteit vindt slechts 27 procent van de telco/breedbandklanten
dat hun provider voldoet aan deze gewenste reactiesnelheid. Dit toont aan dat bedrijven
hun responstijd moeten versnellen om aan de verwachtingen van de klant te
voldoen.
·
Hallo, hoort u mij?: Klanten geven aan
dat één van hun top drie problemen met de klantenservice is dat bedrijven niet
luisteren naar hun behoeften. Dit ondanks het feit dat retailbanken zichzelf op
dit punt optimistisch hoog inschatten, wat wijst op een belangrijke misvatting.
·
Stay or go?: 27 procent van de retailbankklanten
en 38 procent van de telco/breedbandklanten zegt in de komende 12 maanden zeer waarschijnlijk
van een van hun leveranciers te zullen switchen. Zelf hebben deze bedrijven echter
het gevoel dat hun jaarlijkse churn rate
slechts ronde de 18 procent ligt (17% voor retailbanken en 19% voor telco/breedbandbedrijven).
Dit geeft aan dat meer klanten een risico vormen om te switchen dan bedrijven
geloven.
Bedrijven nog in de beginfase van Customer
Service
Hoewel een ruime meerderheid van de bedrijven het belang van klantenservice voor hun merknaam inziet, ligt de focus bij de meesten nog steeds op de basisprincipes. Hun klanten daarentegen hebben wel interesse in de nieuwe businessmodellen:
Hoewel een ruime meerderheid van de bedrijven het belang van klantenservice voor hun merknaam inziet, ligt de focus bij de meesten nog steeds op de basisprincipes. Hun klanten daarentegen hebben wel interesse in de nieuwe businessmodellen:
·
Nog gericht op basis,
1-op-1 Customer Service: Slechts
20 procent van de bedrijven is bezig met het ontwikkelen van omni-channel integratie.
Dit onderstreept nogmaals het feit dat de meeste organisaties zich richten op
het beheersen van de basis ten koste van geavanceerde dienstverlening die hen
kan helpen beter met klanten om te gaan.
·
Digitale
disruptie loert op de achtergrond: Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven
de dreiging van nieuwe, innovatieve providers onderschatten, aangezien 61
procent van mening is dat de grootste concurrentie zich nog altijd bevindt
binnen de andere traditionele aanbieders in hun bestaande markt. Echter, meer dan 50
procent van de telco/breedband klanten zeiden dat ze een nieuwe innovatieve serviceprovider
in de toekomst zouden overwegen. Voor retailbanken is deze dreiging iets minder
hoog aangezien slechts 36 procent van hun klanten een overstap naar een
vernieuwer overweegt.
·
Sociale
media trends hoog op de tech-agenda: Retailbanken die investeren in
klantervaring zeggen dat sociale media (aldus 60 procent van de respondenten)
geldt als de top-technologieprioriteit, gevolgd door mobiel (56 procent), marketing
(54 procent) en analytics (38 procent). De prioriteiten voor telco- en breedbandbedrijven
zijn vergelijkbaar, maar in een iets andere volgorde: mobiel (62 procent),
sociale media (60 procent), analytics (60 procent) en marketing (54 procent). Een
interessante constatering: sociale media staat op beide lijsten bovenaan,
terwijl slechts één procent van de klanten sociale media als het beste kanaal
voor klantenservice ziet. De meerderheid van de klanten geeft de voorkeur aan telefonische
of face-to-face interactie.
Wie loopt voorop in Customer Service?
·
Hotels
komen het best tegemoet aan de behoeften van de klant: Consumenten
in de VS beoordelen hotels (46 procent), restaurants (42 procent) en banken (38
procent) als bedrijven met de beste klantenservice. Sectoren zoals telecom (10
procent), nutsbedrijven (7 procent), en juridische dienstverlening (7 procent) blijven
achter.
·
Fysieke
winkel biedt betere winkelervaring: Traditionele winkels staan op
de vierde plaats (24 procent), terwijl e-commerce sites (10 procent) helemaal
onderaan de lijst staan. Dit ondersteunt de conclusies over de voorkeur van shoppers
voor face-to-face klantenservice in plaats van digitale interactie.
·
CEO’s bepalend
in Customer Experience: Bijna 50 procent van de bedrijven
zegt dat hun Chief Executive Officer verantwoordelijk is voor de klantervaring,
terwijl 21 procent aangeeft dat het valt onder de Chief Financial Officer.
Interessant is dat slechts 13 procent de Chief Customer Service Officer koos en
zeven procent vond het de verantwoordelijkheid van de Chief Marketing Officer.
"Ondanks het feit dat Customer Service een
bedrijf kan maken of breken, zijn de meeste bedrijven slechts zeer oppervlakkig
bezig met het personaliseren van die service om lange termijnrelaties met
klanten te bevorderen”, stelt Derk-Jan Brand, directeur Pegasystems Benelux. "Door
het inzetten van technologie om iedere individuele klant beter te begrijpen, kunnen
bedrijven vooruitlopen op de behoeften van hun klanten en zorgen voor de best
mogelijke ervaring."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten