Pegasystems
Inc. heeft een tablet-applicatie ontwikkeld
waarmee retailmedewerkers elke klant een persoonlijke winkelbeleving kunnen bieden
met behulp van AI (Artificial Intelligence).
Door interacties uit het
verleden te analyseren kan elke medewerker met behulp van Pega Retail Advisor klanten overal in de winkel slimmer
en gerichter adviseren. Daarnaast kunnen medewerkers ook iedere verkoop- of servicetaak
– van het checken van de voorraad tot
het plaatsen van een bestelling – afhandelen op hun mobiele apparaat in plaats
van op een vaste terminal bij de kassa. Retailers zijn nu in staat om de
winkelbeleving rondom de klant te organiseren in plaats van de medewerker als
uitgangspunt te nemen. Dit zorgt voor meer efficiency, meer rendabele
vestigingen en meer tevreden klanten.
Liever
afwassen dan naar de winkel
Steeds minder consumenten
bezoeken een fysieke winkel, showroom of vestiging omdat ze bijna alles dat ze
nodig hebben kunnen bestellen met een swipe
op hun mobiele apparaat. In een recent onderzoek van Capgemini gaf
een derde van de respondenten aan dat ze liever de afwas doen dan naar een
winkel gaan. Winkeliers hebben hierop gereageerd met ingrijpende metamorfoses
in een poging om een meer uitnodigende winkelbeleving te creëren. Maar afgezien
van cosmetica, ontbreekt het de verkoopmedewerkers nog steeds aan tools voor
een echte klantgerichte service die klanten een reden geeft om telkens terug te
komen.
Pega Retail Advisor maakt
fysieke locaties weer aantrekkelijk door verkopers met behulp van geavanceerde
AI naar the next best action voor elke afzonderlijke klant te loodsen. De
AI-engine biedt als het ware een realtime
kijkje in de gedachtegang van de klant door iedere individuele interactie over
alle kanalen te analyseren; van koop –en zoekgeschiedenis, tot
servicegesprekken en marketingmomenten. Deze inzichten worden naar prioriteit gerangschikt
op het mobiele apparaat van de verkoper; hetzij voor een specifieke
productaanbeveling, een dienstverlening op maat dan wel voor een servicetaak
zoals het plannen van een afspraak of een bestelling uit een ander filiaal. Winkelmedewerkers
hoeven niet langer te gissen naar de reden van het winkelbezoek, zij kunnen
klanten nu exact bieden wat ze nodig hebben.
Met Pega Retail Advisor kunnen
consumentgerichte bedrijven – van warenhuizen en autoshowrooms, tot bancaire
instellingen, winkels voor draadloze internetvoorzieningen en
verzekeringskantoren – hun persoonlijke
verkoop- en servicebeleving met realtime AI transformeren en daardoor zorgen
voor:
- Meer ontvankelijke klanten: verkopers kunnen dwingende – vaak als hinderlijk ervaren – verkooptactieken achterwege laten en elke interactie echte toegevoegde waarde geven. Klanten staan hierdoor meer open voor advies en zijn eerder geneigd om terug te komen. Deze persoonlijke benadering laat klanten zien dat de verkopers weten wat zij willen, op een manier die online lastig is te evenaren. Zelfs nieuwe klanten zonder productgeschiedenis kunnen aanbevelingen op maat krijgen na het beantwoorden van een paar korte en simpele vragen.
- Effectievere verkoopmedewerkers: iedere verkoper kan de best presterende worden met behulp van voorspellende analyses die hem door elke stap loodsen. Dit zorgt voor een consistentere beleving, ongeacht wie de klant helpt. De mobiele app maakt verkopers productiever doordat ze niet langer gebonden zijn aan de vaste beeldschermen en stroomlijnt servicetaken door ze rechtstreeks vanaf het mobiele apparaat te kunnen uitvoeren.
- Betere verkopen en omzetgroei: in plaats van ‘de snelle verkooppraatjes’ ondersteunt intelligentie medewerkers om producten en diensten te verkopen die de klant daadwerkelijk wil en nodig heeft. Op korte termijn vergroot dit de kans op meer omzet, door het product aan te bieden dat op dat moment het beste voldoet aan de wens van de klant. Op lange termijn leidt iedere transactie tot meer vertrouwen en loyaliteit, meer herhaalverkopen en een groter bestedingspatroon.
Pega® Customer Decision Hub zorgt
voor de onderliggende AI-capaciteit en voorspellende analyses van Pega Retail Advisor waarmee klantgerichte
aanbevelingen op maat worden gedaan. De app is onderdeel van Pega´s reeks CRM applicaties,
waaronder Pega® Marketing, Pega® Sales Automation en Pega® Customer Service, voor
gegevensuitwisseling, functionaliteit en intelligentie van de apps naar het
mobiele apparaat van zowel de verkoopmedewerkers als binnen de gehele
organisatie.
Pega Retail Advisor is vanaf
vandaag beschikbaar. Ga voor meer informatie naar https://www.pega.com/insights/resources/pega-retail-advisor.
“Fysieke
winkels blijven continu bezig hun identiteit te bepalen in de snel veranderende
wereld van de detailhandel om hen heen”, aldus Derk-Jan Brand, Managing
Director Benelux & Nordics bij Pegasystems. “Met Pega Retail Advisor kunnen
winkels terugwinnen wat websites en apps nooit helemaal kunnen vervangen,
namelijk face-to-face contact en daarmee een essentieel verschil maken. Nu kan
iedere verkoopmedewerker de beste van de winkel worden door klanten de meest
ultieme persoonlijke beleving te bieden waardoor ze vaker terug zullen komen.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten