Amsterdam,
15 februari 2018 – Mensen lijken weinig angst of afkeer te
kennen voor de opkomst van robotcollega’s zo blijkt uit een nieuw wereldwijd
onderzoek van Pegasystems
Inc. Voor de
studie werden wereldwijd 845 senior executives uit de belangrijkste
industrietakken zoals de financiële dienstverlening, de verzekeringsbranche,
productiebedrijven, telecom & media, overheid en detailhandel ondervraagd
naar hun kijk op de groeiende rol van artificial intelligence (AI) en
automatisering op de werkplek van de toekomst.
In tegenstelling tot wat
vaak wordt gedacht, namelijk dat mensen bang zijn dat machines hun werk
overnemen, gaf 88 procent van de respondenten aan geen moeite te hebben met de
introductie van robotcollega’s op de werkvloer. Sterker nog, meer dan tweederde
(69 procent) zegt te verwachten dat de term ´workforce` in de toekomst ook
bestaat uit intelligente machines die samenwerken met menselijke collega’s.
Hoewel 70 procent verwacht dat AI binnen 20 jaar vooral werknemers met
administratieve functies zal vervangen, geeft 69 procent aan dat automatisering
van handmatige processen diezelfde medewerkers de kans biedt zich te ontplooien
op andere werkterreinen in plaats van collectief hun baan te verliezen.
Samenwerking mens en
machine
Het onderzoek bracht nog een aantal andere voordelen aan het licht van de samenwerking tussen mens en slimme machine. Zo verwachten veel respondenten dat werktijden flexibeler worden en werknemers zich meer kunnen richten op uitdagende taken dankzij hun ‘machinale collega’s. Zo is 69 procent het erover eens dat automatisering van handmatige processen medewerkers aanzienlijk meer mogelijkheden geeft voor afwisselender en lonender werk. Dit zou vooral van toepassing zijn voor werknemers in klantgerichte functies die, volgens de respondenten, ontdekken dat slimme machines alledaagse routinehandelingen en ergernissen kunnen wegnemen en hen meer verantwoordelijkheid kunnen geven. Vierenzestig procent van de respondenten denkt dat AI medewerkers voorziet van oplossingen voor problemen die voorheen werden doorverwezen naar een medewerker met een hoger beslissingniveau in de organisatie.
Het onderzoek bracht nog een aantal andere voordelen aan het licht van de samenwerking tussen mens en slimme machine. Zo verwachten veel respondenten dat werktijden flexibeler worden en werknemers zich meer kunnen richten op uitdagende taken dankzij hun ‘machinale collega’s. Zo is 69 procent het erover eens dat automatisering van handmatige processen medewerkers aanzienlijk meer mogelijkheden geeft voor afwisselender en lonender werk. Dit zou vooral van toepassing zijn voor werknemers in klantgerichte functies die, volgens de respondenten, ontdekken dat slimme machines alledaagse routinehandelingen en ergernissen kunnen wegnemen en hen meer verantwoordelijkheid kunnen geven. Vierenzestig procent van de respondenten denkt dat AI medewerkers voorziet van oplossingen voor problemen die voorheen werden doorverwezen naar een medewerker met een hoger beslissingniveau in de organisatie.
Mens blijft belangrijke
factor
Uit het onderzoek kwam ook duidelijk naar voren dat het menselijk aandeel een belangrijke factor blijft bij banen die emotionele intelligentie, beoordelingsvermogen en cultureel inzicht vereisen. Veelzeggend is dat slechts 41 procent verwacht dat AI medewerkers met een klantgerichte functie gaat vervangen, terwijl 77 procent denkt dat AI de komende vijf jaar standaard zal worden ingezet voor suggesties over de next-best-action aan klantenservicemedewerkers.
Uit het onderzoek kwam ook duidelijk naar voren dat het menselijk aandeel een belangrijke factor blijft bij banen die emotionele intelligentie, beoordelingsvermogen en cultureel inzicht vereisen. Veelzeggend is dat slechts 41 procent verwacht dat AI medewerkers met een klantgerichte functie gaat vervangen, terwijl 77 procent denkt dat AI de komende vijf jaar standaard zal worden ingezet voor suggesties over de next-best-action aan klantenservicemedewerkers.
Desondanks maakte het
onderzoek duidelijk dat mensen zelf de regie willen houden over de inzet van
intelligente machines. Vier van de vijf (79 procent) respondenten geeft aan
zich ongemakkelijk te voelen bij een intelligente machine als leidinggevende,
hoewel – opmerkelijk – 78 procent aangaf dat ze hier minder moeite mee zouden
hebben bij volledige transparantie en controle op de wijze van besluitvorming.
“Dit onderzoek toont aan
dat de angst dat intelligente machines de mens op de werkplek ondergeschikt of,
erger nog, overbodig maakt onterecht is”, stelt Derk-Jan Brand, Managing Director
Benelux Nordics bij Pegasystems. “De realiteit is dat langzaam het besef
groeit dat AI en robotic process automation van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Door mens en machine zij aan zij te laten samenwerken en in te zetten als
aanvulling op en niet als vervanging van, zijn organisaties operationeel
slimmer, efficiënter en effectiever. Tegelijkertijd levert het voor de
werknemers meer lonende en bevredigende banen op.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten