De inrichting van Meerinzicht
vindt gefaseerd plaats; sinds 1 januari 2015 ondersteunt Meerinzicht haar
klanten op de taakvelden Informatisering & Automatisering, HRM, Facilitair
Gebouwen en Inkoop en Belastingen. Voor Belastingen geldt dat Meerinzicht
werkzaamheden uitvoert op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken en de
aanslagen oplegt voor de drie gemeenten. Momenteel wordt gewerkt aan de
overgang naar Meerinzicht van de taakvelden Financiën, Communicatie, Juridische
Zaken en Geo-informatie. In 2018 zullen alle bedrijfsvoeringstaakvelden en de
taakvelden die vallen binnen het Sociaal Domein (denk aan WMO en Sociale
dienst) zijn ondergebracht bij Meerinzicht.
Complex
proces
Een randvoorwaarde voor het laten slagen van het samenwerkingsverband Meerinzicht was dat er eenzelfde front- en midoffice systeem moest komen voor de drie gemeenten. Vanuit dat beleid volgde een Europese aanbesteding met als gegunde partij BCT met Liber. De gemeenten waren al klant van BCT en gebruikten meerdere oplossingen op basis van Corsa, waaronder generieke routering en Corsa Bestuur. Kenmerkend voor het project is de dienstverlenende insteek. Het gaat niet primair om het verbeteren van de bedrijfsvoering, maar om de burgers en bedrijven een betere dienstverlening te geven: 7x24, digitaal, transparant en waar mogelijk geautomatiseerd, dus sneller.
Een randvoorwaarde voor het laten slagen van het samenwerkingsverband Meerinzicht was dat er eenzelfde front- en midoffice systeem moest komen voor de drie gemeenten. Vanuit dat beleid volgde een Europese aanbesteding met als gegunde partij BCT met Liber. De gemeenten waren al klant van BCT en gebruikten meerdere oplossingen op basis van Corsa, waaronder generieke routering en Corsa Bestuur. Kenmerkend voor het project is de dienstverlenende insteek. Het gaat niet primair om het verbeteren van de bedrijfsvoering, maar om de burgers en bedrijven een betere dienstverlening te geven: 7x24, digitaal, transparant en waar mogelijk geautomatiseerd, dus sneller.
Voor
de drie gemeenten en Meerinzicht - met verschillende culturen, manieren/status
van digitaal en zaakgericht werken, processen, sjablonen,
autorisaties/vertrouwelijkheden enzovoort – betekende dit een complex project.
“Een behoorlijke klus om tot een generieke, uniforme, zoveel mogelijk geharmoniseerde omgeving te komen en ook nog eens simpel ingericht”, stelt Evert-Jan Helmsing, projectmanager Meerinzicht. “Er is veel tijd en energie gestoken in het opzetten van een goede samenwerking tussen de verschillende partijen en uiteraard ook met partners BCT en MvR.”
Doel van het project was om een gezamenlijk fundament te leggen waarop verder doorontwikkeld kan worden. Voor de drie gemeenten is Liber van BCT als zaaksysteem ingericht met per gemeente 200+ zaaktypen ofwel processen, technisch gekoppeld aan E-formulieren, PIP (persoonlijke internet pagina voor status lopende zaken), landelijke voorziening BRP (BasisRegistratie Personen) en zeer binnenkort ook HR (HandelsRegister) en gekoppeld aan taakspecifieke (backoffice) applicatie Key2Burgerzaken voor (om mee te beginnen) 2 processen: aanvraag uittreksel BRP en doorgeven binnengemeentelijke verhuizing.
“Een behoorlijke klus om tot een generieke, uniforme, zoveel mogelijk geharmoniseerde omgeving te komen en ook nog eens simpel ingericht”, stelt Evert-Jan Helmsing, projectmanager Meerinzicht. “Er is veel tijd en energie gestoken in het opzetten van een goede samenwerking tussen de verschillende partijen en uiteraard ook met partners BCT en MvR.”
Doel van het project was om een gezamenlijk fundament te leggen waarop verder doorontwikkeld kan worden. Voor de drie gemeenten is Liber van BCT als zaaksysteem ingericht met per gemeente 200+ zaaktypen ofwel processen, technisch gekoppeld aan E-formulieren, PIP (persoonlijke internet pagina voor status lopende zaken), landelijke voorziening BRP (BasisRegistratie Personen) en zeer binnenkort ook HR (HandelsRegister) en gekoppeld aan taakspecifieke (backoffice) applicatie Key2Burgerzaken voor (om mee te beginnen) 2 processen: aanvraag uittreksel BRP en doorgeven binnengemeentelijke verhuizing.
Informatie
geëvolueerd tot kritisch productiemiddel
Van productleverancier is BCT uiteindelijk gegroeid naar functioneel en proces klankbord. Met de juiste informatie op het juiste moment kunnen professionals de juiste beslissingen nemen. Informatie is dan ook geëvolueerd tot een kritisch productiemiddel. De uitdaging is om dit productiemiddel zo in te zetten dat het leidt tot innovatie en toegevoegde waarde. Voor de klant, voor burgers en bedrijven en voor organisaties die informatie inzetten om een duurzame toekomst te creëren en hierdoor het bestaansrecht van de organisatie te kunnen borgen. BCT creëert digitale werkomgevingen om professionals zelfredzaam te maken. Deze omgevingen zijn afgestemd op hun rol en informatiebehoefte. Zij beschikken over exact die informatie, functionaliteit en processen die hij nodig heeft om te kunnen excelleren.
Van productleverancier is BCT uiteindelijk gegroeid naar functioneel en proces klankbord. Met de juiste informatie op het juiste moment kunnen professionals de juiste beslissingen nemen. Informatie is dan ook geëvolueerd tot een kritisch productiemiddel. De uitdaging is om dit productiemiddel zo in te zetten dat het leidt tot innovatie en toegevoegde waarde. Voor de klant, voor burgers en bedrijven en voor organisaties die informatie inzetten om een duurzame toekomst te creëren en hierdoor het bestaansrecht van de organisatie te kunnen borgen. BCT creëert digitale werkomgevingen om professionals zelfredzaam te maken. Deze omgevingen zijn afgestemd op hun rol en informatiebehoefte. Zij beschikken over exact die informatie, functionaliteit en processen die hij nodig heeft om te kunnen excelleren.
“We zijn
trots dat we, dankzij onze positie als marktleider op gebied van DMS, onze
klanten begeleiden in het realiseren van hun ambities op gebied van zaakgericht
werken”, zegt Ruud Storcken, Business Manager bij BCT, verantwoordelijk
voor Product Management & Delivery. “Ondersteund met moderne
technologie, toegesneden dienstverlening en co-creatie met klant en onze
partners”.
Impact op
organisatie vraagt om begeleiding
Meerinzicht is een dynamische organisatie met een hoog ambitieniveau en werkt continu aan verbetering van de bedrijfsvoering. De organisatie is nog volop in ontwikkeling en biedt tal van uitdagingen aan de medewerkers om hieraan een bijdrage te leveren. Kernwoorden hierbij zijn voortdurende professionalisering van de medewerkers en het takenpakket, verantwoordelijkheden laag in de organisatie, samenwerken, ondernemerschap, trots en nabijheid.
“Technische uitdagingen genoeg, maar met name ook organisatorische”, stelt Helmsing. “Ook omdat het in een fase betrof waar Meerinzicht en de drie gemeenten zich nog aan het ontwikkelen waren. Daarom is bewust gekozen om voor de businessimplementatie een externe begeleider (MvR) als ‘trekker’ in te zetten. MvR heeft in goede samenwerking met BCT geholpen bij de verandering met focus op cultuur, draagvlak en samenwerking. Vreemde ogen dwingen vaak meer af en zorgen voor ‘neutraliteit’. Omdat ‘de winkel ook open moest blijven’ is er bijvoorbeeld voor capaciteit voor het geven van alle trainingen ook teruggevallen op MvR.”
Meerinzicht is een dynamische organisatie met een hoog ambitieniveau en werkt continu aan verbetering van de bedrijfsvoering. De organisatie is nog volop in ontwikkeling en biedt tal van uitdagingen aan de medewerkers om hieraan een bijdrage te leveren. Kernwoorden hierbij zijn voortdurende professionalisering van de medewerkers en het takenpakket, verantwoordelijkheden laag in de organisatie, samenwerken, ondernemerschap, trots en nabijheid.
“Technische uitdagingen genoeg, maar met name ook organisatorische”, stelt Helmsing. “Ook omdat het in een fase betrof waar Meerinzicht en de drie gemeenten zich nog aan het ontwikkelen waren. Daarom is bewust gekozen om voor de businessimplementatie een externe begeleider (MvR) als ‘trekker’ in te zetten. MvR heeft in goede samenwerking met BCT geholpen bij de verandering met focus op cultuur, draagvlak en samenwerking. Vreemde ogen dwingen vaak meer af en zorgen voor ‘neutraliteit’. Omdat ‘de winkel ook open moest blijven’ is er bijvoorbeeld voor capaciteit voor het geven van alle trainingen ook teruggevallen op MvR.”
Volgens Robert
Mekking, partner bij MvR & Partners - dat de organisatieverandering bij Meerinzicht
vanaf het begin begeleidde, heeft de invoering van Zaakgericht Werken altijd
een behoorlijke impact op organisaties. “Niet alleen het nieuwe systeem,
maar ook de open en transparante manier van werken kan even wennen zijn. Vanuit
onze jarenlange ervaring hebben we een veranderstrategie ontwikkeld die ook nu
weer succesvol is toegepast. Het was een spannend traject, maar ik heb geen
moment getwijfeld aan de succesvolle afloop!”
Meerinzicht zal
zich de komende jaren verder ontwikkelen tot een betrouwbare en solide
bedrijfsvoeringsorganisatie, waar klanten niet omheen kunnen. Dat wordt bereikt
met betrokken en gepassioneerde professionals.
“Dit project is zeker niet alleen een IT-project geweest. In de dynamiek van het opzetten van Meerinzicht hebben de drie gemeenten en Meerinzicht flink moeten investeren in samenwerking om dit project te kunnen realiseren! De inzet en manier van samenwerken met BCT en MvR hebben hiertoe bijgedragen. Met gepaste trots kan ik zeggen dat 'Meerinzicht werkt!'”, concludeert Helmsing.
“Dit project is zeker niet alleen een IT-project geweest. In de dynamiek van het opzetten van Meerinzicht hebben de drie gemeenten en Meerinzicht flink moeten investeren in samenwerking om dit project te kunnen realiseren! De inzet en manier van samenwerken met BCT en MvR hebben hiertoe bijgedragen. Met gepaste trots kan ik zeggen dat 'Meerinzicht werkt!'”, concludeert Helmsing.
- # - # - # -
Over BCT
BCT gelooft dat
kritische informatie proactief ter beschikking moet zijn voor de juiste mensen
om professioneel te kunnen handelen. Wij hebben inmiddels ruim 800 organisaties
geholpen met het realiseren van hun ambities op het gebied van informatiemanagement.
Dit betekent dat er dagelijks meer dan 150.000 eindgebruikers werken met onze
software. Onze klanten bevinden zich in diverse branches zoals, overheid,
regionale diensten, onderwijs, zorg en woningcorporaties. We gebruiken onze 30
jaar ervaring in informatiemanagement om u de juiste oplossingen te bieden.
Over MvR & Partners
MvR & Partners is in 2011 opgericht vanuit de
overtuiging dat de snel toenemende digitalisering de overheid dichter bij de
burger kan brengen. Onze missie is om deze verandering te begeleiden en de
voordelen van digitaliseren voor overheidsorganisaties, de mensen die daar
werken én de maatschappij te helpen realiseren.
MvR & Partners begeleidt digitaliseringstrajecten met
adviseurs die dit vakgebied door en door kennen. Onze adviseurs zetten met
energie en overtuiging hun expertise in, om onze opdrachtgevers te laten
excelleren in de digitale (r)evolutie. Onze diensten concentreren zich rondom
projectbegeleiding, procesverbetering en opleidingstrajecten bij de invoering
van digitaal samenwerken en informatie management. Voor meer informatie: www.mvr.nl
Werken bij MvR & Partners: www.werkenbijmvr.nl
Werken bij MvR & Partners: www.werkenbijmvr.nl
Noot voor de redactie:
Voor redactionele informatie kunt u contact opnemen met Influx PR, Jakob Brons, telefoon: 055 3663034 of e-mail: mvr@influx-pr.com
Voor redactionele informatie kunt u contact opnemen met Influx PR, Jakob Brons, telefoon: 055 3663034 of e-mail: mvr@influx-pr.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten