maandag 9 december 2013

Social Science for Startups – #ProjectWaalhalla: “Geen product push offers, maar next best action-aanbevelingen”, aldus Peter van der Putten van Pegasystems

Peter van der Putten, director of decisioning solutions worldwide bij Pegasystems spreekt op 13 december tijdens de tweede editie van Social Science for Startups – #ProjectWaalhalla. In zijn presentatie ‘Real Time Next Best Action Marketing in Metaphors’  gaat hij onder meer in op de waarde van kunstmatige intelligentie en data mining voor start ups tot multinationals en de relatie met big data. 

Zolang het niet gebruikt wordt voor stoffige datamanipulatie of flauwe reporting, maar voor echt intelligente data science is big data wat mij betreft gewoon een van de tools binnen de ‘lerende’ kunstmatige intelligentie”, stelt Van der Putten. “Dat wil zeggen: systemen die niet slim zijn door de kennis die er vooraf ingebracht is, maar die de capaciteiten hebben om te leren en om wat geleerd wordt ook te combineren met achtergrondkennis om te komen tot beslissingen (‘decisioning’).

“Tot eind jaren negentig vond je kunstmatige intelligentie alleen in het lab, nu interacteren mensen er onbewust dagelijks mee, bijvoorbeeld als ze zoeken met Google, hun Facebook-pagina checken of slimme banners zien op het web. Toen ik bij Pegasystems begon in 2002 was het een startup van amper 15 man met nieuwe software en een eerste klant, tien jaar en twee overnames verder bereiken we meer dan 1 miljard consumenten met intelligente, data science-driven, realtime recommendations via digitale, maar ook traditionele kanalen zoals pinmachines, shops en contactcenters. Geen product push offers, maar 'next best action-aanbevelingen' die het optimaliseren van klantwaarde balanceren met customer experience en voorspelde interesses en gedrag.”


Als director of decisioning solutions worldwide bij Pegasystems is Peter van der Putten gespecialiseerd in de mogelijkheden van decisioning, data science en next-best-action om klantinteracties te verrijken met proactieve en interactieve marketing, sales en service aanbevelingen. Meer informatie over het event of de publicatie van het volledige interview met  Peter van der Putten door organisator Science Rockstars. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten