Pegasystems Inc. introduceert
als eerste de T-Switch waarmee bedrijven controle kunnen uitoefenen op de mate
van transparantie van hun Artificiële Intelligentie (AI) customer engagement
modellen. De nieuwste versie van Pega´s Customer Decision Hub zorgt ervoor dat
gebruikers eenvoudiger en veiliger AI-algoritmen kunnen inzetten, gebaseerd op
bepaalde transparantieniveaus binnen de organisatie.
Bedrijven
zetten steeds vaker AI in voor meer inzicht in de klantbehoeften en meer
gepersonaliseerde service, sales en marketing. Echter niet alle AI-modellen
hebben het gewenste transparantieniveau dat bedrijven volledig inzicht geeft in
de manier waarop het systeem beslissingen neemt – iets dat vooral kritisch is in
bedrijfstakken met strenge regelgeving. Hoewel sommige ondoorzichtige AI-algoritmen
krachtige prestaties leveren, is de complexe logica achter deze ´black boxes`
niet altijd volledig te verklaren; een
afweging die problematische gevolgen kan hebben op het moment dat het
betreffende model onbedoelde acties veroorzaakt. Dit wordt volgend jaar mei nog
verder aangescherpt als gevolg van de General Data Privacy
Regulation (GDPR). Hiermee
worden bedrijven verplicht de logica te kunnen verklaren achter AI-modellen die
gebruik maken van Europese klantgegevens. Anders riskeren zij hoge boetes die
kunnen oplopen tot meer dan vier
procent van de wereldwijde omzet.
Als
onderdeel van de AI-gestuurde Pega® Customer Decision
Hub, zorgen nieuwe controls voor het juiste level van AI transparantie of
ondoorzichtigheid. Bedrijven kunnen de niveaus op elk AI model vooraf instellen
met een eenvoudige schuifregelaar van één (minst transparant) tot vijf (meest
transparant). De transparantiescores helpen bedrijven bij het ontwikkelen van AI-systemen
die zijn afgestemd op de vereiste bedrijfstransparantie terwijl aandacht voor
de klantbeleving blijft gewaarborgd.
Gebruikers
kunnen nu zelf de mate van transparantie van hun AI-model bepalen voor het
gewenste resultaat. Zo is het risico erg laag bij een niet-transparant model
voor beeldherkenning dat helpt bij het signaleren van belangrijke databases die
nog gebruik maken van verouderd reclame of branding materiaal. Omgekeerd, voor
financiële instellingen die onder strikte regelgeving staan voor de soorten
leningen die zij aan bepaalde klanten mogen aanbieden, geldt dat een marketeer
zeer transparante AI-modellen nodig heeft. Dit om ervoor te zorgen dat het systeem
kan aantonen dat de voorgestelde productaanbiedingen geschikt zijn voor de financiële
behoeften van elke afzonderlijke klant.
Gebruikers
van de Pega Customer Decision Hub hebben toegang tot de T-Switch en alle andere
Pega AI-tools via een nieuw gecentraliseerd Business Control Center voor AI.
Gebruikers kunnen vanaf een dashboard hun eigen AI-modellen creëren, importeren,
aanpassen en monitoren. Dit omvat de modellen die gebruikmaken van:
·
Pega Predictive Analytics
Director waarmee snel
modellen kunnen worden ontwikkeld die nauwkeurig het consumentengedrag
voorspellen;
·
Pega Adaptive Decision
Manager waarmee automatisch
modellen snel kunnen worden aangepast, afgestemd op acties van de klant;
·
Pega Text Analytics voor
tekstclassificatie, sentimentanalyse en herkenning van het doel;
·
Alle via PMML geïmporteerde
third-party modellen.
De kracht
van Pega Customer Decision Hub werkt samen met
Pega’s suite of CRM
applicaties voor marketing, sales
en customer service die inspelen op de verschillende klantbehoeften en zorgen
voor een optimale contextuele merkbeleving bij elke afzonderlijke klant.
“Vanwege groeiende aantallen wet- en regelgeving dient
nagenoeg elke organisatie die wereldwijd opereert, ervoor te zorgen dat hun AI
systemen over de juiste transparantieniveaus beschikken zodat bedrijven kunnen
uitleggen hoe zij klantdata toepassen”, stelt
Dr. Rob Walker, vice president decision management bij Pegasystems. “De T-Switch, ingebouwd in de AI-gestuurde
Pega Customer Decision Hub, garandeert dat bedrijven compliant zijn terwijl zij
de kracht van AI kunnen inzetten voor uitzonderlijke klantervaringen en daarmee
grotere klanttevredenheid en hogere winstgevendheid realiseren.”
T-Switch mogelijkheden als onderdeel van de Customer
Decision Hub zijn eind oktober beschikbaar. Meer informatie over AI
transparantie is te vinden op: www.pega.com/artificial-intelligence-business
Ondersteunende
Bronnen
·
Keynote: Dr. Rob Walker over “AI
in customer engagement: balancing risk and reward” tijdens PegaWorld 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten