Wereldwijd consumentenonderzoek toont aarzeling ten aanzien
van het gebruik van AI-technologie hoewel menigeen er vaak onbewust al mee in
aanraking is geweest
Een
nieuw wereld onderzoek gelanceerd door Pegasystems
Inc. wijst uit dat consumenten in verwarring zijn over
wat artificial intelligence (AI) precies doet. Dit zorgt voor onterechte angst
en weerhoudt hen ervan op AI-gebaseerde technologie volop te omarmen. Deze
angst vermindert zodra ze zelf ervaring opdoen met AI – iets dat bij velen
ironisch genoeg al het geval is zonder zich dat te beseffen.
Uit onderzoek onder 6.000 consumenten in zes landen, blijkt dat
zij AI apparaten en diensten nog niet volledig durven te omarmen. Wereldwijd
vindt slechts een op de drie respondenten (35%) het prima als bedrijven AI
gebruiken tijdens de interactie – zelfs als dit leidt tot verbeterde
klantbeleving. Nederland scoort met 38% iets hoger. Bijna drie kwart (72%)
geeft aan enigszins bang te zijn voor AI, terwijl een kwart (24%) van de
respondenten zelfs bang is dat robots de wereld overnemen. In Nederland liggen die
percentages wat lager met 70% en 16%. Bij ons geeft 40% van de respondenten aan
vooral bezorgd te zijn dat AI de wensen en behoeften van ons mensen nooit zo
goed zal begrijpen als de mens zelf.
Surprise... u gebruikt misschien al AI!
Het zal deze consumenten verbazen dat ze al veel vaker met AI te
maken hebben gehad dan ze zich realiseren. Slechts 34% van de respondenten
dacht dat ze direct met AI te maken hadden gehad. In Nederland ligt dat
percentage met 40% hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Maar ondervraagd naar
de technologie in hun dagelijks leven, bleek dat 84% op dit moment tenminste al
een AI-gestuurde dienst of apparaat heeft gebruikt zoals virtuele thuishulpen,
intelligente chatbots of voorspellende productvoorstellen. Op de vraag naar afzonderlijke
AI-gestuurde apparaten, wist slechts 41% dat Alexa van Amazon en Google Home
gebaseerd zijn op AI. In Nederland ligt dit percentage nog lager met 32%.
AI:
Angst voor het onbekende
Deze
resultaten zijn te herleiden tot een verkeerd beeld over AI onder consumenten.
Wereldwijd beweert tweeënzeventig procent zeker te weten wat AI inhoudt (in
Nederland 64%), maar veel minder mensen kunnen omschrijven wat AI precies is of
wat je er mee kunt. Zo blijkt relatief weinig mensen te weten dat spraak interpreteren
en begrijpen (37% - in Nederland 31%) of de mens nabootsen (35% - in Nederland
26%) tot de basiseigenschappen behoren van AI. Bovendien kon slechts de
helft aangeven wat de meest gebruikte mogelijkheden van AI zijn zoals problemen
oplossen (50%) en leren (57%). Onder de Nederlandse respondenten
respectievelijk 44% en 56%.
Tekenen van optimisme
Enigszins tegenstrijdig met dit alles is dat consumenten ook aangeven wel optimistisch te zijn over de kracht van AI. Bijna 70 procent zegt meer AI te willen ervaren als het hun leven vereenvoudigt. Ook in Nederland geeft 66% aan om die reden open te staan voor meer gebruik van AI. Samengevat blijkt uit de resultaten dat bedrijven transparanter moeten zijn over eerlijk en pragmatisch gebruik van AI binnen hun producten en diensten. Ze kunnen hun klanten het beste op een vriendelijke manier overtuigen van de voordelen zodat die op den duur meer vertrouwen krijgen en het gemak inzien.
Enigszins tegenstrijdig met dit alles is dat consumenten ook aangeven wel optimistisch te zijn over de kracht van AI. Bijna 70 procent zegt meer AI te willen ervaren als het hun leven vereenvoudigt. Ook in Nederland geeft 66% aan om die reden open te staan voor meer gebruik van AI. Samengevat blijkt uit de resultaten dat bedrijven transparanter moeten zijn over eerlijk en pragmatisch gebruik van AI binnen hun producten en diensten. Ze kunnen hun klanten het beste op een vriendelijke manier overtuigen van de voordelen zodat die op den duur meer vertrouwen krijgen en het gemak inzien.
Het onderzoek signaleerde ook een aantal verschillen in geslacht
en leeftijd. Zo blijkt dat:
- Wereldwijd meer
mannen (80%) dan vrouwen (66%) denken te begrijpen wat AI inhoudt. Dit
gaat ook op voor de Nederlandse consument met 73% van de mannen en 57% van
de vrouwen. Echter meer vrouwen wisten dat Siri (60% – NL 50%) en Alexa (43%
– NL 35%) op AI-gebaseerde diensten zijn, tegenover respectievelijk 54%
(NL 46%) en 38% (NL 29%) mannen.
- Hoewel degenen van 55 jaar en ouder zich doorgaans minder vertrouwd voelen met AI dan millenials (18-24 jaar), zijn ze ook verrassend minder bang voor de gevolgen daarvan; 30% van de babyboomers is niet bang voor AI tegenover 22% van de millenials. Nederland loopt wat dat betreft met 29% en 23% redelijk in de pas met de wereldwijde cijfers.
“Hoewel AI ons al meer dan dertig jaar omringt, heeft het zich
inmiddels ontwikkeld tot het punt dat bedrijven elke individuele klant,
één-op-één realtime kunnen benaderen”, aldus Rob Walker, Vice President Decision Management en Analytics bij Pegasystems. “Ons
onderzoek laat echter ook zien dat de recente hype zorgt voor de nodige
verwarring en angst onder consumenten die niet helemaal beseffen in welke mate
AI al wordt toegepast en bijdraagt aan hun dagelijkse leven. Bedrijven moeten
zich focussen op de ontwikkeling van AI-toepassingen die van meerwaarde zijn
voor de gebruiker en hun beleving, in plaats van de technologie zelf teveel als
hype in te zetten.”
Het onderzoek is uitgevoerd onder consumenten in de Verenigde
Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Australië. Het
volledige rapport “What Consumers Really Think About AI: A Global Study,” is te
downloaden via http://www.pega.com/ai-survey.
Klik hier voor highlights
van het onderzoek in een video
Geen opmerkingen:
Een reactie posten